خانه / اجتماعی / راه های کردستان در بیراهه ی وعده و وعیدها

راه های کردستان در بیراهه ی وعده و وعیدها

  1. راه های کردستان در بیراهه ی وعده و وعیدها


سال 1380 و در زمان دولت اول اصلاحات و مجلس ششم نگارنده این سطور نامه¬ای ممهور به مهر هفتاد شورای اسلامی روستاهای محور جاده سنندج- مریوان به رئیس دولت اصلاحات عرضه و در آن از نبود راه آسفالته در عصر ارتباطات برای هفتاد روستا و همچنین نبود راه بین شهری بین مرکز استان با شهرستان مهم و مرزی مریوان گلایه کرده و درخواست احداث جاده استاندارد سنندج مریوان را خدمت ایشان عرضه نمود. پس از رسانه ای شدن موضوع و انعکاس در مطبوعات نسبتاً آزاد آن زمان؛ دیری نپایید که ریاست محترم جمهور وقت دستور پیگیری سریع و کار مطالعاتی جاده سنندج – مریوان را صادر نمودند.- (البته نبود اعتبار بیست میلیون تومانی برای شروع مطالعات در همان بدایت اولین معضل کلید خوردن دستور ریاست جمهوری بود که موضوع را با وقفه ای چند ماهه مواجه ساخت، که نهایتاً با پیگیریهای بنده و نماینده وقت مردم مریوان در مجلس ششم، مساعدت استاندار وقت و دفتر مناطق محروم مشکل مرتفع شد)- پس از پایان کار مطالعاتی و موجه بودن طرح به لحاظ اقتصادی و اجتماعی دستور احداث صادر و کار عملیاتی قطعه اول پروژه به طول 5 کیلومتر از مسیر تیژتیژ به گاران از طرف سنندج و سپس قطعه بعدی از مسیر گاران به طول حدود 10 کیلومتر از سمت مریوان، به پیمانکاران واگذار و به صورت جدی و زایدالوصف عملیات اجرایی آغاز گردید، به گونه ای که تعجب همگان و بالأخص اینجانب را برانگیخت و برای اولین بار – و شاید تنها همان بار- مزه و حلاوت مردمسالاری و اصلاحات را چشیدم. تقریباً در طول دوسال قطعه اول از مسیر تیژتیژ تا دهانه تونل هه¬مرو آماده و آسفالت شد و قطعه بعدی از مسیر مریوان بدون آسفالت شاید حدود 50 در صد تا دهانه تونل گاران آماده سازی و به پایان رسید سپس پروژه در آن مسیر به خوابی فرو رفت که پس از پانزده سال هنوز از خواب گران بیدار نشده!؟! و هنوز هیچ مسئولی خمی به ابرو نیاورده که چنین بی توجهی معنا داری به آبرو و اعتبار دستگاههای متولی و حتی کل نظام صدمه وارد می کند-( البته بی انصافیست اگر به آسفالت 500 متر آن از دو راهی جاده سقز تا مسیر روستای کولیت اشاره ای ننماییم که در جریان جان باختن تعدادی از همشهریان بر اثر سوختن در آتش ناشی از تصادف روستای نگل اعتراضاتی در سطح شهر مریوان صورت گرفت و برای خواباندن آن سر و صداها سال گذشته این چند صد متر آسفالت گردید)- پس از آسفالت قطعه اول البته تا دهانه تونل همرو و در پایان عمر دولت اصلاحات عملیات دو تونل همرو و گزردره آغاز و تا امروز که حدود پانزده سال میگذرد هنوز از اتمام آن خبری نیست. طول جاده¬ی در حال احداث سنندج مریوان از مسیر تیژتیژ-گاران با احداث سه دهنه تونل حدود پنجاه کیلومتر می باشد که شانزده سال زمان از دولت هفتم تا دوازدهم را به خود اختصاص داده و هنوز بیش از پنجاه در صد آن کماکان باقیست و اگر روند همین گونه پیش رود به 15 سال دیگر زمان نیاز هست و عملاً نسلی از میان می¬رود تا به بهره¬ برداری برسد!!؟
البته کندکاری پروژه های عمرانی در کردستان تنها خاص همین یک مورد نیست. آزاد راه سنندج- همدان در حالی شانزده سال زمان را سپر ی کرد که گردنه صلوات آباد به سمت شهر سنندج هنوز بلاتکلیف و یا با روش غیراستاندارد و تنها از باب دفع تکلیف، مورچه وار در حال پیشروی است. بماند که تکلیف کمربندی شهرهای قروه، دهگلان و… هنوز نامعلوم و در ابهامند.
کریدور شمال به جنوب یا همان مسیر میاندوآب به کرمانشاه هم داستان خاص خود دارد؛ اگر خاطره تلخ واژگونی تانکر حامل …. بنزین و آلوده شدن آب سد وحدت و آب شرب سنندج را هم از حافظه دور کنیم کمتر روزی است که شاهد سوانح ناگوار و مرگبار در این مسیر نباشیم.
در سطح شهرها هم ماجرای به آثارِ باستانی تبدیل شدن برخی پروژه های کوچک و بزرگ نظیر پل مردوخ؛ کمربندی آبیدر، تونل انقلاب به نبوت در شهر سنندج، احداث بیمارستان بوعلی مریوان، احداث فرودگاه سقز، احداث سد بانه و ایجاد بازارهای مرزی مریوان و بانه داستانهایی است که از حوصله این یاداشت خارج و نیاز به تحلیل و بررسی بیشتر و دقیقتر دارد و در نهایت جادارد پرسیده شود چرا مسئولین تا این اندازه نسبت به پروژه های عمرانی بخصوص وضعیت راهها در کردستان اهمال نموده و بی مبالاتند؟ به گونه ای که دور از واقعیت نیست اگر بگوییم در کردستان اغلب پروژها پس از آغاز هیچگاه به پایان و سرانجام نمی¬رسند؟!؟
در دولت اصولگرای نهم و دهم وعده داده شد که راههای شرق به غرب استان که شامل آزاد راه سنندج همدان و جاده سنندج مریوان می¬شد تا پایان دولت دهم به بهره برداری کامل می رسند و به عنوان مهر ماندگار دولت اصولگرا نامگذاری هم شد وعده¬ای که علی رغم شعارهای پر طمطراق هیچگاه به واقعییت نپیوست!
دولت تدبیرو امید هم در ابتدای کار وعده دوساله داد تا این پروژه ها به سرانجام برسد اما پس از دوسال این¬گونه نشد(؟) و در جریان سوانح آتش سوزی چند دستگاه اتومبیل در مسیر روستای نگل استاندار کردستان ضمن اذعان به جذب تمام اعتبارات مربوط به جاده مریوان و نبود مشکل اعتبار؛ وعده داده اند که تا سال 97 این پروژه به سرانجام خواهد رسید. هرچند میراث این پروژه به دولت دوازدهم هم رسید و معلوم نیست استاندار محترم در پست و مسئولیت خود باقی بمانند یا نه ؛ ولی امید است این کابوس در دولت دوازدهم به واقعییت تبدیل شود و بیشتر از این مردم کردستان در راهها به خاطر بی راهه ی وعده و وعیدها جان خود را از دست ندهند و با ساخت زیربناها و زیر ساخت¬ ها که راهها اساسی¬ ترین آن است به توسعه¬ی ولو کند و ناچیز استان اهتمامی ورزیده شود. مزید اطلاع: روزانه از مدخل مرز باشماق مریوان بالغ بر هزار دستگاه تانکرهای حامل نفت وارد کشور شده و بایستی از جاده صعب العبور و غیر استاندارد مریوان سنندج عبور نمایند مضاف بر آن کامیون¬ها و تریلرهای حامل بارهای صادراتی و ترانزیتی بازرگانان داخلی و خارجی نیز با حجمی گسترده¬ تر از واردات روزانه از این مسیر عبور می نمایند که متأسفانه به علت نامناسب بودن وضع راهها و دیگر مشکلات موجود این رقم رو به کاهش گذاشته که در صورت بازیافت جایگاه واقعی کشور در حوزه های صادرات و ترانزیت علاوه بر مرتفع شدن مشکل راههای منطقه به لحاظ اقتصادی موضوع را کاملاً موجه ساخته که عایدات آن نصیب کل کشور می¬گردد( همچنان که پیامدِ تعلل، اهمال و تنگ نظری در آن گریبان کل کشور را خواهد گرفت).
در خاتمه ذکر این نکته ضروری است که حین تنظیم این یاداشت از طریق تنی چند از دوستان اطلاع یافتم که گویا در دولت اخیر مسئولین استان گامهایی جدی در خصوص اتمام پروژه راهها برداشته و عزم جدی دارند تا ظرف یکی دو سال آینده آنها را به سرانجام برسانند که اثار عملی آن در حال نمایان شدن است؛ ضمن آرزوی توفیق برای خدمتگزاران واقعی امید است این بار وعده ها جامه عمل به خود گیرد.

محمدحسین فتاحی
دبیرو عضو هیأت رییسه اتحادیه صادرکنندگان کردستان

Image 2

درباره ی mariwankhabar

همچنین ببینید

اطلاعیه برگزاری مراسم مردمی کومسای هورامان تخت 

اطلاعیه برگزاری مراسم مردمی کومسای هورامان تخت صباح محمدی،بخشدار هورامان به مریوان خبر: با استعانت …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *